středa 19. března 2008

LKPR, C1 Exam - Jan Florián

Včera se na LKPR odehrála Controller 1 zkouška. Zkoušený byl Honza Florián.
Já jsem se připojil se svým Zlínem Z142, volacím znakem OK-MMA.
Připojen jsem byl 19:50 místního času. Úmyslem bylo se do vzduchu dostat ještě před započetím zkoušky samotné, tedy před 20:00. To se povedlo, letové povolení jsem obrdžel 19:58. V 20:00 jsem už stál na vyčkávacím místě dráhy 24, povolen na pravé okruhy dráhy 24.
Za mnou byl se stejným zlínem PT, OK-WBD.

20:05 jsem už byl po vzletu. Na LKPR jen pár letadel ..
v klidu jsem točil okruh, Letmé přistání, průlet...

Tu se to stalo. První povolení, které jsem nečekal a nechápu jeho význam.
"OK-MMA, prodlužte po větru"
I nu, prodloužil jsem po větru ... po pravé straně jsem měl OM ... na levé přelétal Vodochody, a pokračoval dále od prahy pryč, směrem na Brandejs.
Když už mi bylo divné, že deset minut letím pryč od letiště (nechápu, proč mě ATC nedal vyčkávat), tak jsem se chtěl na pokyn examinátora ozvat, ale ATC mě předběhl a udělil mi:
"OK-MMA, Pokračujte za B737 na finále dráhy 24"
Prve jsem zreadbackoval, že za 737 na finále dráhy 24. Když jsem to dořekl, na pokyn examinátora jsem provoz přestal vidět, kolize už nehrozila, tak jsem od ATC dostal Jen finále. Vystoupal jsem na 2500ft, aby případný IFR provoz v ILS nemohl klesat ( absolutně regulérně, byl jsem povolen do 2500). A drtil to 120IAS na finále. Za mnou jsem slyšel ATRko. Bylo asi 8NM za mnou. Ale nevěnoval jsem mu pozornost. V tom jsem od examinátora dostal "Zpomal co to jde..." Vytáhl jsem klapky, spojlery, motory na minimum a kontroloval pádovou rychlost. Letěl jsem nějakých 45 - 50 IAS. ATR za mnou nemělo šanci "vybrzdit", ale Já jsem informaci o provozu nedostal, stejnak jako jsem nedostal abych urychlil, nebo něco. ATR taky informaci nedostal.
Vše nasvědčovalo tomu, že dojde ke snížení rozstupu, né-li ke kolizi.
Pokračoval jsem si svých 50 uzlů na finále, předemnou tam ATC soukal odlety, jednu chvíli jsem dostal informaci o odletu přede mnou, Airbus 380 ;-).

Dostal jsem povolení pro provedení letmého přistání.
Sledoval jsem ATR za mnou, zatím stále bez jakékoli informace!, byl ode mě vzdálen 2míle. Říkal jsem si, buď ten člověk něco udělá, nebo mě sestřelí. Položil letoun na dráhu, vytáhl klapky, přidal plyn a začal stoupat ( co se taky jiného na letmém přistání dělá že?).
asi 200ft nad dráhou přeskočím na externí pohled "Spot plane", odzoomuju, a ATR mi češe křídlo. Dost jsem se ho lekl, a začal klesat zpět na dráhu. Když už jsem viděl ATR bezpečně předemnou, opět jsem vystoupal a točil okruh, jak jsem měl povoleno. ATR byl ATC odlazen na LKPR_APP.

Ještě že to je jen simulace. Po tomto incidentu jsem se chvilku rozvažoval zda začít křičet Mayday a podobné věci, nebo pokračovat v letu. Pokračoval jsem v letu, na frekvenci prohodil cosi jen aby se ATC podíval nad dráhu. Pravděpodobně ho odvlekli od ATC stolečku, za necelé 2 minuty byl online LKPR_GND.
No, zkouška tedy byla ukončena.

Skrýny budou, doufám brzy

PS: Hodně štestí k dalšímu pokusu !

sobota 8. března 2008

WTDA leg 019: CYRV - Revelstroke

Prokousal jsem se až do legu číslo 19. Petrem jsem byl upozorněn na jisté neduhy tohoto letiště, takže jsem věděl do čeho jdu.

Z počátku letiště vypadalo poměrně normálně, co se týká dráhy, jen šířka dráhy 23m byla poněkud úzká na B737. Vzhledem k tomu, že jsem předtím přistával na dráhu 20m širokou, tak mi to ani nevadilo, ale toho přiblížení jsem se teda bál.

Ze vzduchu to vypadalo stále dobře, podemnou jezero, hory. Zahájil jsem klesání. A hle? co to je ?


Jo, tam v té díře je to letiště. Začal jsem být kapku nervózní, bo mi Petr doporučil abych si vzal F100 a né B734 ... už vím proč to řikal.
Na letiště spadla jakási mlha, nebo co. mým původním cílem bylo obkroužit letiště pravotočivou zatáčkou a letět až na dráhu.



Letadlo jsem uvedl v přistávací konfiguraci, vypnul A/P a začal točit.
V místě, kde končila moje zatáčka, kde byla mnohem užší jsem si nalétl poněkud moc do strany. Bylo více než jasné že přistát v této situaci už nedokážu. Následoval první Go Around. Gear up, vodu nad letištěm jsem minul o asi 10 metrů. Chtěl jsem naletět ještě jednou tímto stylem. Což se nepodařilo v tom samém místě, tentokrát jsem byl křídlem jen pár metrů od skály napravo. Další G/A. Chvíli jsem se rozmýšlel co bude dál, pak mě napadlo. Pověsit Boeinga na spojlery, Klapky, podvozek, Motory Idle/revers ready :D a pustit to do díry rovnou. V tomto případě byly ve hře tři varianty. Buď nedobrzdím ve vzduchu a nepřistanu. Nebo dobrzdím, ale přistanu někde za polovinu dráhy a nedobrzdím na dráze, nebo se rozmáznu o skálu a půjdu plavat.
Nalétl jsem si tedy hodně z dálky. Letoun začal brzdit. Přistávací konfigurace .. A ? ... viz screeny ;-)




Jak je na screenshotech, byl jsem víceméně ideálně na finále, s přistávací rychlostí. Táhnul jsem letoun na zem, což se i povedlo.



Mapka z FSky ...

Možná se někdo bude divit proč to sem píšu. Pravda lítám Dangerous Airport tour, ale tohle mi přijde fakt jako extrém a hledání BUGů v FSce ...

sobota 1. března 2008

Tak, turecká Masters Challenge Tour 08 dokončena. Včera jsme jí s Petrem dolétali, tedy já jen C-130 a B737. Ale bohužel jsem takovej pako, když jsem si nenapsal čas odletu a příletu legu 23 (HELI). Mno, zkusil jsem tam neco napsat, ale nebylo mi to uznáno .. tedy jsem letěl znova. .. ten uznán byl. Dnes ráno čekalo překvápko v podobě:









Mno a co bude dál ?

Dál bude Světová IVAO "Dangerous Airport tour" za




Už jsme jí začali s C130 na absolutně namrzlém povrchu někde na Antarktidě .. tak nevim

A vzhledem k tomu, že před novým letem je nutno čekat na validaci toho předchozího, tak do toho ještě zakomponujeme Tureckou HELI tour za


středa 27. února 2008

LKPR - LZTT

Praha, Ruzyně - Poprad, Tatry Bridge.

Z LKPR bylo odpraveno okolo 30 letounů. Ne všechny do Popradu.
Velké díky z LKPR_GND patří kolegům na LKPR_TWR, LKPR_APP, LKPR_DEL - igdyz tomu mene, jak je psano nize.

Uvádím několik humorných situací, co jsem zaznamenal jako Ruzyně Ground.

1.
Pojíždějící letoun po pojezdové B na odlet. Byl před dosažením HP 24 lazen na LKPR_TWR. V tu dobu dosedal letoun přilétající do prahy. Asi měl velice dobré brzdy -Uvolnil na B. Přesně proti odlétajícímu letadlu.


2
Letoun "Light" Pojíždějící z terminálu Jih po pojezdové Lima na HP 24 Lima. Přilétající provoz měl také dobré brzdy, ale neuvolnil na Bravo, ani na Charlie ale na LIMU - Zase přesně proti odlétajícímu. Ono by ho asi zabilo těch pár metrů na Deltu že ?
Q: kde ještě má být napsáno, že po B, L se dráha 24 prostě neuvolňuje ?????????
3.
Další exot byl Boeing 747-400. Uvolnil až za drahou 31. Tedy pojížděl po Foxtrotu a byl přelazen po křížení dráhy 13/31. Vzhledem k tomu že byl na textu, zvolil jsem nejbližší stojánku, konkrétně 22. Pilot si až poté co jsem mu poslal zprávu, poslal to samé, ale přidal cargo. Zhodnotil jsem situaci, a poslal ho na apron Cargo, G,A, Z. Readbackováno.
Následovalo řešení jiného provozu, vytlačování, pojíždění. Toto letadlo mi zmizelo ze zorného pole radaru ( měl jsem zazoomováno na Sever), tedy jsem žil v domění že dojel a odpojil se. Na pojezdových po kterých měl jet nic nebylo, tak jsem tam povoloval provoz.
Přiletělo Light letadlo, a potřebovalo na terminál Jih. tak po Lima, Pápá, na jih.
Mezitím zmiňovaný B744 nacvičoval parkování u hangáru Foxtrot, jakmile zmerčil provoz na Lima, tak ho nenapadlo nic jiného, než mu vjet do cesty. Vypojížděl M, L asi stoknotovou rychlostí a zablokoval ještě před M Light letadlo.
Hm, tak dobrý mám Staffáka sedícího v Light letadle a proti němu neposlušného pilota v Boeingu 747-400 přesně proti sobě. Než jsem stačil napsat text zprávu pro 744, tak se opět rozjel a projel letoun proti němu.
4.
Nejvýživnější byla spolupráce s prdel, tedy lkPR_DEL. Zpočátku to bylo dobré, ale pak (údajně) došlo k výpadku Squawk Generátoru ( já měl pocit že spíš mozku ). Nejdříve docházelo k "netransferu" radarem. Zpočátku jsem to řešil Intercomem. Zavolat - "XX XXX radarem" - Nazdar ... poté hovory měli až 3 minuty:
Zavolat
DEL: Vydrž, mám tu plnu
GND: Jo, držim
DEL: No, co chces ?
GND: XX XXX mi dej radarem
DEL: co si říkal ?
GND: XX XXX mi dej radarem
DEL: OK
=== Výsledek nulový - povětšinou jsem musel volat znovu ===
Poté jsem to řešil textem. tedy zprávou v Chat okně. Tady byl už trošku Bystřejší.
Potom ani jedna z metod nefungovala. Letadla zůstávala na DEL. Bez vyplněných stripů!
Omlouvám se všem pilotům kteří obdrželi frázi "Confirm VOZ2A departure" . Protože to tam opravdu napsané neměli. Všem pilotům (až na vyjímky) byla přidělena VOZ2A - I malinkým - ty byly přepovoleni. Bordel v odpovídačích. v jednu chvíli byly na letišti 4 letadla. Všechny stroje měli nad sebou červené DUPE - jak se to DELu povedlo netuším ;-)

999 999 999 999 999 999 999 999.
Absolutní třešnička na závěr byl začátečník. Před zahájením eventu se sám bez řízení odpojížděl, odletěl ( byla online stanovište DEL, GND, APP) Poté si volal na LKPR_APP frází: Request Pushback ... byl už po vzletu (ale zapauzovanej)
Zkusil to znova. Po celou dobu eventu psal na GND že chce pojíždět. Přitom neměl povolení od DEL. Vždy jsem ho odladil na DEL ... Poté se mi povedlo ho nějakým způsobem ho dostat na HP ( kde přejel čáru a způsoboval potíže přilétávajícímu provozu).
Pravidlo číslo dvě: Už nikdy nepudu na LKPR_GND - je to rizikové stanoviště
Kdyby se někdo ptal proč pravidlo dvě, tak pravidlo jedna zní: CZ-DIR má vždycky pravdu ;-)

neděle 24. února 2008

1000 hrs passed

Passed

No comment

středa 13. února 2008

16.2 - 23.2 Michal Vorel U/S

Michal Vorel Unservicable
cca 16.2 - cca 23.2

Ano, je to tak. Tento pátek dočasně vypínám své DME, a přecházím do módu Standby :D
Tedy přesněji Out Of Service (nebo Out of Internet ?)

Due to hory

Prosím nepsat, nevolat, nepotřebovat. Mezinárodní hovory brát nebudu, stejnětak jako nikam nebudu volat. Je TEORETICKY možné že se mi podaří se nějakým způsobem dostat k Internetu a na ICQ. Ale počítejte s Variantou že ne.

Takže jménem těchto lidí:
CSA 447 // Pilot CSA Virtual
RTV 513 // Pilot Retriever airlines
OKMMA // Pilot soukromého letounu
OKDDG // Pilot soukromého letounu
AOD5134 // Pilot letounu L159
LKPR_APP // Řídící na Praha Radar
LKPR_TWR // Řídící na Ruzyně Věž
Michal Vorel

se s vámi loučím, přeji příjemnou cestu do Vašich domovů. Prosím zůstaňte připoutáni do úplného zastavení letadla a do zhasnutí světelného transparentu připoutejte se.

Pro ty méně chápavé v uvedených termínech jsem na horách = mimo provoz

LKPR - EHAM Bridge [IVAO]

Včera se uskutečnil Praha - Amsterodam event. Letadel bylo opravdu moc. A já na Ruzyně Tower [LKPR_TWR]. Odlety byly pasovány do vzduchu na víceméně minimálních vzdálenostech, tj, jeden odlet 2300ft, a už startoval další, aby nedošlo k prostojům. Ze začátku vše vypadalo tak jak mělo, provoz odsejpal ale příletů moc zatím nebylo, tak jsme mohli odlétat.

"Vlna odletů" vypadala velice hezky.




Ale už bylo zřetelné že se na LKPR blíží přílety z EHAMu. Několikrát došlo i k frázím
TWR => A/C "xx-xxx, Tower good evening, continue approach, number 3"
// Věž, Dobrý den, pokračujte v přiblížení, pořadí tři..
nebo
A/C => TWR "Tower, hello, xx-xxx ready in sequence for departure"
// Vež, ahoj, xx-xxx, připraveni v sekvenci na odlet ..

asi Třikrát došlo k tzv "Immediate departure" // Okamžitý vzlet

Poté došlo k zajímavé situaci, která byla rozebrána jinde [Tady bude odkaz]

Podle mého názoru se event enormně vydařil...

teď zase du dávat pozor ...