neděle 3. srpna 2008

ATC events [Turkey ATC challenge]

Není to zas tak dávno, co jsem začal TR ATC challenge. Jde o jakousi tour, kde musím řídit 10 pozic na několika letištích. Na jednné pozici musím strávit minimálně dvě hodiny a řídit minimálně jedno letadlo.

Včera jsem tuto tour zakončil v Turecké Ankaře [LTAC]. Již v odpoledních hodinách jsem hledal sectofile, mapy a další postupy. Vzhledem k tomu že jsem nemohl stáhnout sectorfile, tak jsem kontaktoval LTAC_APP, zda by nebyl tak hodný a nezaslal mi sector e-mailem. ATC byl velmi ochotný, sector mi poslal. Poté mi ještě upřesnil několik věcí ohledně Ankary a pak mě požádal, jestli mám chvíli času, abych se usadil na LTAC_TWR [Esenboga Tower] abych si vše zkusil v praxi. Řekl mi, že pokud bude nějaký problém s pilotem, nebo nebude umět komunikovat anglicky, tak že ho mám odkázat na něj, nebo že mu to přijde přeložit.

Během půl hodiny se tam nashromáždilo pár pilotů (asi 3). Tak silný provoz nikde nebyl (Trabzon, Ferit-melen, Dalaman...). Nicméně APP si vůbec nestěžoval. Ze začátku jsem měl problém s pojezdovým systémem, ale šlo jen o zvyk. Po asi hodně jsem už musel odejít, tak jsem si poslal rezervace ATC stanovišť: LTAC_GND 1600z-1800z a LTAC_TWR 1800z-2000z.

Večer jsem opravdu strávil na LTAC. ATC se tam různě střídali ... LTAC_APP, TWR i GND. Během mého působení jsem na stanovišti GND odbavil 3 piloty a na TWR 6 - celkem ted 9 pohybů. Tímto jsem dokončil TR ATC Challenge.

Speciální poděkování patří členovi 222845 - Senol Arda - pro jeho ochotu a pomoc.

Závěrem jen obrázek další frčky do sbírky.




Text je optimalizován pro google překladač ;-)

čtvrtek 31. července 2008

Senior Captain Practical Exam

Ze začátku byly strašné problémy s hledáním termínu. Takže v den, kdy se zkouška měla letět se zjistilo, že je vlastně "Cancelled" - po třech měsících.
Nicméně 29.7.2008 zkouška proběhla.
S volacím znakem, který je absolutně nevyslovitelný (EXA2896 - exam two eight niner six) jsem se připojil na Ostravské letiště Mošnov (LKMT), stání 2.
Následoval mluvený ATIS, Informace Quebec, QNH1018, TL50... Vzhledem k tomu že jsem před letem nedostal mapy SID a STAR, mi v letovém povolení byly vydány instrukce pro odlet.
Po vzletu kurzem dráhy do 3000ft, rychlost 190IAS. Po minutí 5DME OTA doleva přímo OTA, stoupat FL60 (6000ft). Po minutí OTA přímo TBV a rychlost 250IAS. Tuto informaci jsem napodruhé potvrdil a dlouho nastavoval autopilota tak, aby nemohlo k ničemu dojít. Měl jsem povoleno spouštění motorů, takže jsem je nahodil a volal pro pojíždění. Než jsem stačil dopojíždět po F a E na vyčkvací místo dráhy 04 obdržel jsem povolení ke vzletu (známá finta se zapomenutým odpovídačem). V klidu jsem vlezl na dráhu, přidal plyn, V1.. Rotate .. V2, rychlost na 190 a už jsem hlásil airborne.
Pokračoval jsem si po odletové trati, reportoval radiál BrNO/VOR a vzdálenost. A ještě před OTA jsem dostal přímo TBV, tak doprava na TBV. Měl jsem povoleno stoupat FL120 tak, abych FL100 dosáhl nad bodem TBV (přibližně 400ft/min). Během stoupání jsem měl zjistit a dekódovat METAR stanice San Salvador (SBSV). Poté přišla instrukce že po minutí R-030 BNO mám točit doleva na kurz 180, a z tohoto kurzu nalétnout R-075 inbound VLM. Inu, neřešil jsem, nastavil BNO, VLM, sledoval co se deje a cekal kdy to zatoci ... pak uz to letelo dost dlouho a porad nezatacelo, tak jsem se podival do navigace a GPSky co jako je, a zjistil že nemůžu naletět R-075 inb VLM, protože je někde za mnou. Okamžitě po zpozorování jsem hlásil, nicméně 5 bodů dolu.
Doprava kurzem 090 přestože to bylo doleva kratší. Ze svých zkušeností z APP jsem porovnával dvě věci. Buď se ATC spletl, což jsem vyloučil protože moje "Right" se nedalo přeslechnout. Nicméně když ATC nařídí doprava kurz 090, tak nečumim a točim. Nicméně měl jsem se zeptat zda opravdu doprava, ale nezeptal, takže bez jednoho bodíku.
Když jsem se konečně dostal na VLM, obdržel jsem další krkolomnou trať, tentokrát příletovou. Po VLM pokračovat R-290 outbound VLM. Poté zachytit radiál R-360 outbound VOZ. A na 25 DME VOZ doleva přímo Praha (OKL/VOR). Při plném nastavování autopilota a srovnávání tratě s navigací jsem dostal Doprava o 360°, tedy pravou orbitu a poté pokračovat. Pokračoval jsem tedy podle instrukcí dále po STARu, ještě jsem reportoval radiál OKL. Na 10DME OKL, (nad OKL byl můj clearence limit), jsem oznámil že se přibližuju k OKL a nemám další instrukce. Řídící mě poslal do vyčkávání nad OKL podle publikovaného obrazce. Narval jsem do FMC inb crs 090, Pravé zatáčky, jedna minuta, zpomalil na 230IAS (již jsem byl v FL80). Vycházelo to nádherně na Parallel entry, jenže jsem si neuvědomil že OKL neměl být Fly-by, ale Fly-over, takže 1bod dolu.

Ve vyčkávání jsem měl klesat FL60. Vyčkával jsem asi 3 obrazce (3*4min). Ještě jsem měl dekódovat METAR stanice O'Hare KORD, a oznámit zda zde jsou splněny podmínky VMC. METAR jsem dekódoval až na 2SM ( Dvě statutární míle dohlednosti (což moc neni)) a v tom zmatku jsem si nevzpoměl ani na blbej Mist - BR, takže bez tří bodů. Poté jsem dostal že po minutí OKL klesat na 5000ft a že mám následovat ILS procedůru na dráhu 24. Naladil jsem příslušné majáky, klesal a točil. V mapě bylo po dosažení 30sec od PR na kurzu 063 doleva kurz 018 (na radaru těch 30sec údajně nebylo) a klesání podle mapy na 4000ft. Zeptal jsem se tedy, zda mám povoleno ILS přiblížení, odpovědí mi bylo že mám povolenu ILS procedůru. Pustil jsem letadlo na 4000ft (podle mapy) což jsem neměl, a pokračoval na LLZ. ATC mě ihned upozornil že nemám povoleno přiblížení, ale jen procedůru, nicméně ať zůstanu v 4000ft. Letěl jsem v LLZ, 4000ft, bez pěti bodů, a dostal klesání na 2500ft a povolení ILS24. Tak jsem vytáhl podvozek, rychlost 160IAS, klapky. Na HDG jsem si dal 243 a ALT 4000ft, V/S 800ft/min (pro případ nezdařeného přiblížení).

Volám že jsem usazen, pokračuji v přiblížení. GPWS: "Approaching minimums" a svítil Middle Marker, volám že jsem na minimech a na MM ... bez odpovědi... Volám jestli mě někdo slyší... nic .. na Emergency frq nebyl čas, tak nezdařené přiblížení, provádím průlet, podvozek, rychlost, klapky, Oznamuji že stoupám 4000ft kurzem dráhy a jestli mě někdo slyší, slyšel. Měli údajně "Radio Failure", takže mám stoupat kurzem dráhy na 4000ft.

Poté doprava na kurz 310, vektorování na VOR/DME přiblížení dráhy 13. Dobře, rozkliknul jsem si RWY13, koukám i ILS mi nabízí, nicméně jsem si byl vědom toho že je podle NOTAMu za prvé vypnuté a za druhé že dostanu VDME přiblížení. Nicméně na NAV1 jsem si dal ILS. na NAV2 OKL. Ještě jsem nastavil SALS. Připravil jsem si mapu pro VOR/DME přiblížení. Doprava kurz 050, povoleno VOR/DME přiblížení RWY13. Zapnul jsem NAV abych zachytil radiál 131 OKL, jak je v mapě a sledoval DME OKL. Přibrzdil jsem na 150IAS a zahájil sestup podle DME. Když jsem srovnával SALS a ILS s tím co jsem letěl, tak jsem zjistil že jsem mírně vpravo. Odpojil jsem NAV a provedl korekci ručně. Klesám 700-800ft/min Vypínám okno navigace, schovávám nepotřebné panely. Volám že jsem na trati konečného přiblížení. Přistání dráha 13 povoleno. Vypínám Autopilota, vypínám A/T a beru to ručně. Před sebou mám dráhu a vedle ní PAPI, dokonce jsem i byl přesně. Rychlost 135, a dosedávám někde u křížení s D.

Tak rychle revers, autobrakes nastaven na MAX, spojlery... eighty knots, reverzy vypínám, autobrakes taky, dobržďuju... Oznamuji že uvolním přes Golf (asi bych neměl, proto taky hlásim ještě na dráze), nicméně uvolňuji do protisměru na Golf (a hlavně na pojezdovou Papa to bylo přes půl dráhy a času málo). Dostávám Stání 3, Golf, Bravo, Zulu, Alfa1. Zastavuji u chobotu s číslem A3. Parkovací brzdy. Motory, dveře...

Zkouška je u konce. Někde okolo 80/100 s flagem "Passed".



sobota 28. června 2008

Začaly prázdniny

A je to tady. Školní rok 2007/2008 jsem ukončil. Nebudu tu přepisovat moje vysvědčení důležité je Prospěl.
Hned od pátku jsme na chatě, připravujeme loď na vodu. Taky se musim pustit do dopsání webu pro www.vorlik.ic.cz .

Pro IVAO si připravuju LongHaul touru. Tedy sérii dost dlouhých letů. Doufám že bude stačit komunikace na Textu, bo Voice by mi asi nezvládlo připojení. Taky musím ještě dvakrát odřídit Ankaru, tedy TWR a APP, pro ATC events.

úterý 3. června 2008

Borek narozeniny

Vzhledem k tomu, že byl vyhlášen Bonusový event - BS má dnes narozeniny. Obsadil jsem LKKV_TWR a s VB na LKKV_APP jsme řídili po celou dobu eventu.

Pro získání bodu do Celebky bylo pro piloty důležité ještě napsat básničku na téma virtuální létání. Minimálně 12veršů. Trošičku jsme překročili minima, nevadí.

Tady je náš výtvor

Virtuální létání
Michal Vorel a Vláďa Bernard

Praha online teamspeak běží,
každý váže spojení s věží,
eFeSku hned startuje,
do všeho se montuje.

Oblast, eprouč, delivery,
odlétáme na Sejšely.
Máme z toho kopec srandy,
sejdeme se u pivka rundy.

Přelétáme přes Rakousko,
kde nás čeká Mr.Dieter.
Radar barví načerveno.
Hodil bysem po něm šutr.

Heavy Gustav už se řítí,
máme strach že neuřídí.
On má velké letadlo,
zatím se nic nestalo.

Supervisor na guardu,
haleká tam na Quardu,
často spolu řídíme,
navzájem se prudíme.

Pozdní večer,šestý červen,
Někde v Praze u nádraží.
Řídící to nesrážejí.
Už jsou dosti ospalí,
kafe si navzájem nosejí.

Pojezdový systém známe,
dobré mapy k tomu máme.
Foxtrot, Hotel, Romeo,
Máme konec frazeo...

HODNĚ ŠTĚSTÍ BORKU

čtvrtek 8. května 2008

Už zase přestávám psát...

Nemám moc času, tak jen ve zkratce


IVAO Dangerous airport tour 2008 byla dokončena.

Co se týče CvAFu (www.cvaf.net) tak tam už mám odlétané veškeré navigační lety + většinu místních činností.
Odnesl jsem si toho hodně, konečne umím letět po OSP systému, trocha navigace neuškodí a mnoho dalších poznatků jako je vybírání pádů, let ve vertikále a podobně. Celý výcvik zatím na letounu Zlín Z142.
Jo, taky jsem se angažoval do cvafu. Nabídl jsem se že udělám online banner. S PT jsme je udělali. Tady je výsledek:


Ještě připodotknu, že data na něm jsou z databází. V případě že letím online, tak jsou na něm další údaje jako výška, kurz, rychlost...

středa 30. dubna 2008

LKPR FOLLOW ME SERVICE

Tak včera proběhl na Ivau další CZ online day. Nějak jsem ho ani nenašel na péráku, tedy nějakou Borkovu propagaci nebo tak ... Mno, ale Praha byla netradičně dobře obsazená ... LKPR_APP, LKPR_TWR, LKPR_GND a hlavně LKPRFM1 !
Po dlouhé době jsem si vlezl do autíčka a proháněl se po provozních plochách letiště Praha. Vodil jsem co jsem stihnul ... odlety z Jihu bez map, přílety na Jih. Pak došlo i na další, Severní stání včetně neprůjezdných stojánek. Piloti, aspoň doufám, se tedy měli na co dívat, ale pak mi psal Ground, že ty letadla nějak zdržuju, mno, nechtěl jsem jim ujíždět a 15-20kts byla nějak optimální rychlost... Tak jsem zrychlil na 25, v obloucích na 15 a čekal na letadla až daleko od nich.
Screeny bohužel tentokrát nebudou, což se omlouvám, nějak jsem v tom zmatku zapoměl fotit :D ...

Mno, abych tu jen neplácal hovadiny, tak možná písnu ještě omluvu za to, že jsem se pořád připojoval a odpojoval ... Bylo to způsobeno tím, že jsem viděl maximálně 3 letadla v mojí fsce ... nechápu, na ten Ivap se ještě mrknu.

Další , už možná OT, že jsem se pustil do navigačních letů našich virtuálních vojáků (www.cvaf.net) ... (CEF447). Mno, ale to je kapitola sama pro sebe, takže zas jindy, i se screenama.
Jo abych nezapoměl, tak v Dangerous Airport tůře již jsem na 47legu, někde ve Francii. Takže jen pár letů do konce ...

středa 23. dubna 2008

Uff, Komp OK

Tak před chvilkou jsem se dozvěděl že můj sesypaný počítač již funguje. Vcelku mu nic nebylo. Nikdo neví, proč nefungoval .. jako u blbejch ..
Každopádně na vzpamatovanou mu bude přidána nová Grafická karta. Zatím nevím co to bude .... (narozky)... tak uvidíme ...

Edit:
Ještě mě napadlo uvést nějak ve zkratce moji sestavu, kdyby se někdo ptal...

  • Základní deska:
      • MSI K9N6GM
  • Procesor:
      • AMD Athlon 4400+ (2,2 Ghz, dualcore)
  • RAMka:
      • DDR2 1024 MB
  • Grafika:
      • Integr. nVidia GeForce 6100

      • nVidia GeForce 8800GTS (320Mb)
  • Zvuk:
      • 1. Integr. Realtek HD Audio 7,1
      • 2. Sound Blaster Live! 5,1
  • HDD:
      • SATA2 Hitachi Deskstar (80Gb, 3,0Gb/sec)
      • ATA Seagate (8,4Gb)
      • ATA WD Caviar (20,0Gb)

Další komponenty..
    • Monitor LCD 19'' Widescreen
    • Mycha, Genius, Optická
    • Klávesnice, černá, pěkná !
    • IR sluchátka Thomson WHP265?
    • GTS Novera 8192/512
    • Joystick, Genius F23 + domácí pedály
      • a mnoho a mnoho dalších vymožeností a kravin.