Dnes, tedy 27.9.2008 jsme společně se dvěma kamarády (PČ, DZ) navštívili Čsa Training centre, za účelem dvouhodinového letu na simulátoru turbovrtulového letounu ATR72 / ATR42.
Krátce po dvanácté hodině jsem z pravé simulátorov
é sedačky absolvoval let z Prahy-Ruzyně do Brna-Tuřan a následně zpět do Prahy.
Praha-Brno
Začali jsme na stání na severu Ruzyně, někde okolo stání 40. Následovalo nahození obou motorů, a vycouvání zpětným tahem na pojezdovou Golf. Tam jsme od našeho hodného instruktora obdrželi povolení k pojíždění přes Golf, Foxtrot, Delta na vyčkávací místo dráhy 06, následně povolení ke vstupu na dráhu a vzlet. Vzlet samotný si "vzal" Petr. Tak "seventy" (70kt), "V1, rotate....V2 ... positive climb ... Gear up ...""Praha radar, CSA057, passing two thousand feet".
Potom, ani nevím jak mi petr předal řízení, že mám držet pitchbar (střed na displayi přede mnou, a dvě čáry na sebe kolmé, a mám se trefovat středem do kříže) - moc mi to nešlo, ale pak jsem si na to zvykl. Tímto stylem jsem nastoupal do hladiny FL130 (13 000ft), kde jsme zapnuli autopilota.
Po prostudování příletové tratě na Brno, kde jsme očekávali VOR-DME přiblížení na dráhu 10 jsme začali klesat. Byl jsem informován, že brno je zrcadlově přetočené, a tedy terminál mám očekávat na pravé straně (jih). Vzhledem k tomu, že nám instuktor dal dohlednost 2000m (což je víceméně nic), tak až do nějakých 4000ft při klesání nebylo vidět na zem.
Nádherně jsme se usadili do správného radiálu na BNO a zahájili přiblížení na dráhu 10. Vcelku pečlivě jsem sledoval DME a výšku v mapě, abychom byli přesně. Na rychlosti 105kt, při sestupu -600ft/min jsme nádherně doletěli až na výšku rozhodnutí. Kde Petr odpojil A/P, "vzal letadlo do tlapek" a letěl "na ruku".
víceméně předpisově jsem odečítal hodnoty z radiovýškoměru... " one hundred .. fifty.. fourty... thirty... twenty... ten... five ... ... " a následovala rána jak na křižovatce.
Vzlet jsem si tentokrát "vzal" já, kapitola sama pro sebe.
Petr mi letadlo rozjel na 70kt, a předal řízení. Trochu to táhlo doprava, ale to jsem vyrovnal, " V1 Rotate", přitáhl jsem řízení k sobě a sledoval horizont... najednou koukám, letadlo z mě neznámých důvodů (asi trim), udělalo myšku doprava, tak jsem to srovnal, a v klidu stoupal. Poté řízení předal Petrovi, ten stoupal na FL120, kde jsme opět zapli autopilota. A pokračovali na BODAL. Očekávali jsme ILS přiblížení na dráhu 31 v Praze.
Instruktor nám zadal dráhovou dohlednost 300m (ano, třista metrů) (RVR300), povoloval klesání, přiblížení. Drtili jsme to stále kolem 230IAS. Na FAFu už jsme měli 4000ft, rychlost jsme snižovali na 105 (tak klapky 15,25,35, podvozek). Opět mi bylo předáno řízení, až na zem.
Tak jsem si držel rychlost 105 (řeknu vám, neni žádná sranda tam držet 105) a pokračoval v přiblížení, kde si mě již tahalo ILSo směrem k zemi (stále na autopilota, APP)
Sledoval jsem radiovýškoměr, ADF .. Blížil jsem se k výšce rozhodnutí (DH), tak vypnout autopilota a v tuhle chvíli jsem letadlo řídil komplet. Mírně pod sestupovou rovinou (GS), předemnou pár příček naváděcí řady (viz video), one hundred .. tak ještě rychle, Gear down, flaps 35. Už jsem viděl dráhu, tak na prostředek, stáhnout rychlost, twenty .. ten ..., čumák nahoru a hladké přistání. Položit příďák, reverzy, brzdy ... a ... GRIB ...
Náš hodný instuktor nás vyhodil, protože už tam čekali další zájemci o sim.
Takže vřele doporučuji všem zájemcům o létání, kteří nemají možnost létat skutečným dopravákem.
Tady je ke stažení video, v plné kvalitě (970Mb).
1 komentář:
Reupload videa
http://www.youtube.com/watch?v=GJNg1lu8qrI
Okomentovat