čtvrtek 31. července 2008

Senior Captain Practical Exam

Ze začátku byly strašné problémy s hledáním termínu. Takže v den, kdy se zkouška měla letět se zjistilo, že je vlastně "Cancelled" - po třech měsících.
Nicméně 29.7.2008 zkouška proběhla.
S volacím znakem, který je absolutně nevyslovitelný (EXA2896 - exam two eight niner six) jsem se připojil na Ostravské letiště Mošnov (LKMT), stání 2.
Následoval mluvený ATIS, Informace Quebec, QNH1018, TL50... Vzhledem k tomu že jsem před letem nedostal mapy SID a STAR, mi v letovém povolení byly vydány instrukce pro odlet.
Po vzletu kurzem dráhy do 3000ft, rychlost 190IAS. Po minutí 5DME OTA doleva přímo OTA, stoupat FL60 (6000ft). Po minutí OTA přímo TBV a rychlost 250IAS. Tuto informaci jsem napodruhé potvrdil a dlouho nastavoval autopilota tak, aby nemohlo k ničemu dojít. Měl jsem povoleno spouštění motorů, takže jsem je nahodil a volal pro pojíždění. Než jsem stačil dopojíždět po F a E na vyčkvací místo dráhy 04 obdržel jsem povolení ke vzletu (známá finta se zapomenutým odpovídačem). V klidu jsem vlezl na dráhu, přidal plyn, V1.. Rotate .. V2, rychlost na 190 a už jsem hlásil airborne.
Pokračoval jsem si po odletové trati, reportoval radiál BrNO/VOR a vzdálenost. A ještě před OTA jsem dostal přímo TBV, tak doprava na TBV. Měl jsem povoleno stoupat FL120 tak, abych FL100 dosáhl nad bodem TBV (přibližně 400ft/min). Během stoupání jsem měl zjistit a dekódovat METAR stanice San Salvador (SBSV). Poté přišla instrukce že po minutí R-030 BNO mám točit doleva na kurz 180, a z tohoto kurzu nalétnout R-075 inbound VLM. Inu, neřešil jsem, nastavil BNO, VLM, sledoval co se deje a cekal kdy to zatoci ... pak uz to letelo dost dlouho a porad nezatacelo, tak jsem se podival do navigace a GPSky co jako je, a zjistil že nemůžu naletět R-075 inb VLM, protože je někde za mnou. Okamžitě po zpozorování jsem hlásil, nicméně 5 bodů dolu.
Doprava kurzem 090 přestože to bylo doleva kratší. Ze svých zkušeností z APP jsem porovnával dvě věci. Buď se ATC spletl, což jsem vyloučil protože moje "Right" se nedalo přeslechnout. Nicméně když ATC nařídí doprava kurz 090, tak nečumim a točim. Nicméně měl jsem se zeptat zda opravdu doprava, ale nezeptal, takže bez jednoho bodíku.
Když jsem se konečně dostal na VLM, obdržel jsem další krkolomnou trať, tentokrát příletovou. Po VLM pokračovat R-290 outbound VLM. Poté zachytit radiál R-360 outbound VOZ. A na 25 DME VOZ doleva přímo Praha (OKL/VOR). Při plném nastavování autopilota a srovnávání tratě s navigací jsem dostal Doprava o 360°, tedy pravou orbitu a poté pokračovat. Pokračoval jsem tedy podle instrukcí dále po STARu, ještě jsem reportoval radiál OKL. Na 10DME OKL, (nad OKL byl můj clearence limit), jsem oznámil že se přibližuju k OKL a nemám další instrukce. Řídící mě poslal do vyčkávání nad OKL podle publikovaného obrazce. Narval jsem do FMC inb crs 090, Pravé zatáčky, jedna minuta, zpomalil na 230IAS (již jsem byl v FL80). Vycházelo to nádherně na Parallel entry, jenže jsem si neuvědomil že OKL neměl být Fly-by, ale Fly-over, takže 1bod dolu.

Ve vyčkávání jsem měl klesat FL60. Vyčkával jsem asi 3 obrazce (3*4min). Ještě jsem měl dekódovat METAR stanice O'Hare KORD, a oznámit zda zde jsou splněny podmínky VMC. METAR jsem dekódoval až na 2SM ( Dvě statutární míle dohlednosti (což moc neni)) a v tom zmatku jsem si nevzpoměl ani na blbej Mist - BR, takže bez tří bodů. Poté jsem dostal že po minutí OKL klesat na 5000ft a že mám následovat ILS procedůru na dráhu 24. Naladil jsem příslušné majáky, klesal a točil. V mapě bylo po dosažení 30sec od PR na kurzu 063 doleva kurz 018 (na radaru těch 30sec údajně nebylo) a klesání podle mapy na 4000ft. Zeptal jsem se tedy, zda mám povoleno ILS přiblížení, odpovědí mi bylo že mám povolenu ILS procedůru. Pustil jsem letadlo na 4000ft (podle mapy) což jsem neměl, a pokračoval na LLZ. ATC mě ihned upozornil že nemám povoleno přiblížení, ale jen procedůru, nicméně ať zůstanu v 4000ft. Letěl jsem v LLZ, 4000ft, bez pěti bodů, a dostal klesání na 2500ft a povolení ILS24. Tak jsem vytáhl podvozek, rychlost 160IAS, klapky. Na HDG jsem si dal 243 a ALT 4000ft, V/S 800ft/min (pro případ nezdařeného přiblížení).

Volám že jsem usazen, pokračuji v přiblížení. GPWS: "Approaching minimums" a svítil Middle Marker, volám že jsem na minimech a na MM ... bez odpovědi... Volám jestli mě někdo slyší... nic .. na Emergency frq nebyl čas, tak nezdařené přiblížení, provádím průlet, podvozek, rychlost, klapky, Oznamuji že stoupám 4000ft kurzem dráhy a jestli mě někdo slyší, slyšel. Měli údajně "Radio Failure", takže mám stoupat kurzem dráhy na 4000ft.

Poté doprava na kurz 310, vektorování na VOR/DME přiblížení dráhy 13. Dobře, rozkliknul jsem si RWY13, koukám i ILS mi nabízí, nicméně jsem si byl vědom toho že je podle NOTAMu za prvé vypnuté a za druhé že dostanu VDME přiblížení. Nicméně na NAV1 jsem si dal ILS. na NAV2 OKL. Ještě jsem nastavil SALS. Připravil jsem si mapu pro VOR/DME přiblížení. Doprava kurz 050, povoleno VOR/DME přiblížení RWY13. Zapnul jsem NAV abych zachytil radiál 131 OKL, jak je v mapě a sledoval DME OKL. Přibrzdil jsem na 150IAS a zahájil sestup podle DME. Když jsem srovnával SALS a ILS s tím co jsem letěl, tak jsem zjistil že jsem mírně vpravo. Odpojil jsem NAV a provedl korekci ručně. Klesám 700-800ft/min Vypínám okno navigace, schovávám nepotřebné panely. Volám že jsem na trati konečného přiblížení. Přistání dráha 13 povoleno. Vypínám Autopilota, vypínám A/T a beru to ručně. Před sebou mám dráhu a vedle ní PAPI, dokonce jsem i byl přesně. Rychlost 135, a dosedávám někde u křížení s D.

Tak rychle revers, autobrakes nastaven na MAX, spojlery... eighty knots, reverzy vypínám, autobrakes taky, dobržďuju... Oznamuji že uvolním přes Golf (asi bych neměl, proto taky hlásim ještě na dráze), nicméně uvolňuji do protisměru na Golf (a hlavně na pojezdovou Papa to bylo přes půl dráhy a času málo). Dostávám Stání 3, Golf, Bravo, Zulu, Alfa1. Zastavuji u chobotu s číslem A3. Parkovací brzdy. Motory, dveře...

Zkouška je u konce. Někde okolo 80/100 s flagem "Passed".



Žádné komentáře: